Fangstrapporter

Jeg havde længe haft lyst til virkelig at få fisket igennem, så da påsken kom og der var mulighed for at besøge Sune på Samsø, måtte jeg bare slå til.
"Desværre" var der lige en påskefrokost skærtorsdag, så jeg måtte pænt vente med afrejsen til langfredag.
Temmelig uproblematisk kom jeg til Samsø og efter en god frokost, var vi klar ved kysten omkring kl. 16.

Pladsen var virkelig lækker med høje skrænter bag os og et ca 1.5 meter dybt "badekar" tæt under land. Vinden var svag fra syd og solen lunede godt - vejret skulle være perfekt!
Vi gik entusiastisk til værks overbeviste om den kommende succes.
Det skulle hurtigt vise sig at blive sværere end vi forventede. Vi vadede adskillige hundrede meter, mens vi affiskede "badekaret", og vi så ikke det mindste tegn på fisk.
Først da vi nåede til en pynt skete der noget. Sune fik meget tæt på land hug af en pæn havørred over målet, men allerede efter få sekunder mistede han fisken pgr. af dårligt kroghold.
Vi fiskede videre, men da det blev mørkt, måtte vi erkende at slaget var tabt.

Mens vi småfrysende sad ved bålet om aftenen, blev vi enige om at fiske igen fra solopgang.
Kl. 5.45 næste morgen var vi klar. Jeg valgte denne gang at vadefiske på første revle, og koncentrere mit fiskeri mod dybere vand. Sune gik på land, mens han affiskede "badekaret". Efter omkring en times fiskeri landede Sune en flot fisk på 44 cm - Hans første havørred!
Det gav gejst og fiskeriet blev endnu mere intenst. Men timerne gik og der skete intet.
Omkring kl. 9.00 sad vi med en kop kaffe, da jeg pludselig spottede en rygfinne mellem bølgerne. Jeg spurtede ned til kanten og lagde et perfekt kast et stykke forbi fisken. Allerede efter få omdrejninger på hjulet sad den der, og jeg kunne kort efter lande en flot havørred på 42 cm. - Min første over målet!
Herefter var vi lidt "mætte", så vi valgte at smutte hjem til en bid brød.

Kl. 15.30 var vi klar igen. Sune fiskede lidt omkring det sted vi havde fanget begge ørrederne, mens jeg valgte at prøve et nyt stræk, som så spændende ud, bl.a. pgr. af nogle store sten i vandet.
Jeg havde ikke fisket længe før jeg havde flex på klingen. Desværre var heller ikke denne fight særlig lang - På under et minut havde jeg landet en flot havørred på 46 cm.
Efter en kort fotosession var jeg hurtigt klar igen. Der gik under 10 minutter før jeg igen havde fisk. Igen var fisken kroget på meget kort line, og jeg frygtede endnu et dårligt kroghold. Fisken blev derfor holdt hårdt, og jeg fik den næsten på land før krogen gav op. Surt at miste fisk man helt sikkert havde fået, hvis man brugte net.
Herefter døde fiskeriet ud og jeg spadserede ned til Sune.
Han havde ikke fået noget, men en enkelt efterfølger havde han trods alt set.

Alt i alt en rigtig fed tur som jeg helt sikkert gentager.
Mulighederne er rigtig mange på Samsø, og man kan altid finde fede pladser uanset vejret.
Hvis I er friske ville det være lækkert med en sommertur til Samsø med Rokkerne?!