Fangstrapporter

De sidste ugers frost vejr har medført, at man endnu engang har isdækning på mange af landets søer.

Så med en uges vinterferie i baghånden skulle Buresø afprøves.

Godt udstyret med varmt tøj cyklede jeg fra Ganløse mandag formiddag. Ved ankomst til søen kunne man iagtage den fineste krystalklare is dække hele søen. Jeg fik hurtig med isboret lavet et par stikprøver for at tjecke isens tykkelse. Hullerne var alle mellem 11 og 13 cm, så det var bare med at komme i gang.

Til at lokke de sortstribede satte jeg en rød 7 g. jig på (man kunne pga. det klare vand iagtage agnen på over 3 meter vand - fascinerende). Jeg startede udfra de stejle skrænter ved Mørdrupgård banken - med små nøk forsøgte jeg at få jig´en til at balancere sig lige over bunden med små lokkende bevægelser. Under fiskeriet måtte man med 20 min. mellemrum fjerne de små iskrylstaller, der blokerede topøjet.

Da klokken havde passeret 14 havde jeg desværre ikke mærket nogen form for aktivitet. Forskellige jigs og spinner blev afprøvet i håb om at det kunne få fiskene til hugge.

Timen efter smuttede jeg hjemad - ganske skuffet over dagens nulbon men dog fast besluttet på at vende tilbage tirsdag.

Tirsdag morgen ved 9 tiden var jeg tilbage. Denne gang med to ekstra stænger - disse skulle agnes med sild efter nogen gedder. Geddestængerne blev placeret ud for henholdsvis Lf bådene og skrænten på Mørdrupsgård banken ud mod dybet.

Mandag aften havde jeg lidt tilfældigt fundet et gammel Fisk og fri blad frem, hvor i der var en svensk artikel omkring isfiskeri efter aborre. Rådet var at bruge pirke med guld eller sølv farve på 15-20 gr. Da jeg ikke lå inde med nogen pirke på den størrelse gik jeg på udkig i farmands henlagte grejboks. Frem af boksen fandt jeg et 15 gr. sølv blink med det klingende navn Hug

Så selvfølgelig var det Hug der sad for enden af linen første gang jeg sænkede linen ned gennem hullet i isen.

Det må stå hen i det uvisse men i første træk napper en aborre blinket. Fisken kommer hurtig op på fast grund - desværre ikke noget monster men trods alt en fisk.

De næste par minutter bliver hullet fisket intens igennem - uden resultat !!

Fiskene måtte være i nærheden så jeg besluttede at bore et nyt hul 10 meter fra det gamle. Hurtigere end jeg kunne nå at sige bøh sad en ny aborre på krogen - igen en mindre fisk.

Optimismen var stor - på kun 20 min. fiskeri havde jeg fanget mere end på hele mandagen. Det var tydeligt at fiskene stod cleanet til bunden. Så da der ikke skete mere i det nye hul skulle de dybe partier af søen undersøges.

Skrænten lige inden den lille bugt, skrænten omkring Skrædderen (en stor banke i nordenden af søen) samt de dybe partier i midten af søen blev de næste timer affisket uden yderligere fangster.

Jeg valgte herefter at gå tilbage til geddestængerne. Da stængerne med sild heller ikke havde fristet nogen valgte jeg at pakke gearet sammen og vende snuden mod Ganløse....

P.s det kan bestemt anbefales at tage et par skøjter med. Isen er perfekt til skøjteløb !!