Fangstrapporter

Den, for mit vedkommende, med spænding imødesete geddeweekend var, som det er deltagerne bekendt, længe i fare for at blive aflyst p.g.a. is på søen vi skulle fiske i. Men vejrguderne var med os og afsted gik det, fredag den 12. marts.

Deltagerne på turen var: Michael, Jonas, Jan, Henrik, Kasper og prospects Mads og undertegnede. Aftenen i forvejen havde jeg pakket en kæmpe oppakning, men det skulle vise sig at være ren håndbagage, i forhold til hvad de øvrige havde taget med.

Henrik, Kasper og jeg, ankom til domicilet ved 18.00 tiden. De øvrige havde været der et par timer og havde været ude at fiske, men det var kun blevet til et par mindre fisk. Vi tog huset i besiddelse og øjesyn – og vi blev vist alle en smule duperede. Det er et jagtkonsortie, der ejer huset, og søen vi skulle fiske i, og som følge deraf var der hængt det ene jagttrofæ efter det andet, op på væggene. Zebra, bjørn, elg, kudu og en hel del andre eksotiske dyrearter, samt et utal af rådyr- og krondyropsatser. Huset er stort - der er plads til 44 overnattende gæster, spisesal til 36, samt billardbord/rum og et par opholdsstuer, hvoraf den ene roligt kunne betegnes som lounge; åben pejs og tunge røde læderstole og –sofa. Intet mindre end et værdigt sted for Rokkerne at opholde sig en hel weekend.

Vi tømte bilerne for habbengut, og fandt et sted at sove for natten. Jan lavede noget chow, som vi indtog med stor fornøjelse og herefter var det ind i loungen og sidde henslængt med en pilsner i hånden, eller et glas whiskey. Der var ild i pejsen, varmen bredte sig, snakken gik og der var ikke et øje tørt. Den kvindelige anatomi blev grundigt diskuteret og kommenteret, og forfang til den kommende dags fiskeri blev bundet. Vi hyggede os. Der gik dog en gysen gennem stuen, da vi kiggede i de fotoalbums, der stod på hylderne. Her var bl.a. billeder af 2 knægte, der havde fanget og nakket 27 gedder fra den sø vi skulle fiske i. De største var vel på 6-8 kg. Det er jægerskrønen om at gedderne tager ællingerne, der gør, at de her ikke sætter gedderne ud igen. En skam, men ikke rigtig noget vi kunne tillade os at blande os i.

Næste morgen stod den morgenfriske op (Jonas – den mand er jo superseriøs!). Han forsøgte at vække det øvrige selskab med blide toner fra et jagthorn, han fandt i stueetagen. Det lykkedes ikke. Så han måtte pænt vente til Mads og jeg stod op ved 7-tiden, så vi kunne fylde en bil og trille ned til søen, efter skyndsomt at have indtaget noget morgenmad.

Jonas og Mads valgte at placere sig på søens østlige side, i læ for vinden, der var lidt strid, og med nogen tacklede sild ude i vandet, søsat fra en af de ca. 10 broer, der er søen rundt. Jeg tog én af de, til søen hørende, tre joller og dørgede og kastefiskede mig søen rundt, uden den mindste kontakt. Det var ærlig talt tissekoldt; det sneede, regnede og blæste, så jeg endte med at tage vanter på i håb om at genoplive mine døde fingerspidser. Jeg roede herefter i læ hos Jonas og Mads, hvor Jonas steg ned i jollen og vi kastefiskede i søens dybeste hul, lidt væk fra deres agn. Her krogede og landede jeg, med hjælp fra Jonas, en gedde på 6 kg, efter nogen kast med min meppsspinner. En velproportioneret fisk, med lille hoved og stor krop, hvilket – fortalte Jonas mig – tyede på hurtigvoksende fisk, og derfor godt med byttefisk. Ny pr. til mig, og behørige lykønskninger fra Jonas fulgte. Han havde selv én, der var helt oppe ved jollen og vende, kort tid efter.

Da sulten var begyndt at gnave, besluttede vi os for at pakke grejerne, og trille hjem til noget frokost. På vej over søen til bådebroen landede jeg en enkelt 1 kg’s, der huggede på en wobler. Hjemme var de andre begyndt at gøre sig klar. De kørte, vi spiste og tog bagefter en blunder i læderstolene. Herefter gik det atter mod søen, hvor regnen var stoppet, og vinden drejet i en mere sydlig retning. Jan og Kasper havde taget én af jollerne og udrustet den med Jan’s medbragte elmotor. De havde fisket søen tynd, men intet fået. Henrik havde taget turen søen rundt til fods, og havde fået en enkelt på ca. 3 kg, mens Michael havde udvalgt sig en fast bro, men intet taget. Jonas, Mads og jeg hoppede i en af de andre joller og kastefískede de næste par timer med en enkelt mindre gedde til mig og en fejlkroget brasen til Mads som resultat. Vi besluttede derefter at vende tilbage til bådebroen for at gå i land og strække benene. Henrik stod der og kastede og havde, mens vi nærmede os broen, hug, men ingen fast fisk. Efter vi havde strukket vores ben, gjorde vi ham selskab og efterfølgende fik han, Mads og jeg selv hver en enkelt gedde på omkring 1 kg. Jan og Kasper nappede umiddelbart efter hver en halv gedde. Det skal forstås på den måde, at den huggede på Kaspers stang med Jan’s leddelte Rapala på slæb, Jan gav modhug og overlod herefter stangen til Kasper, der gjorde fighten færdig. Den vejede 3,8 kg. Fint teamwork. Umiddelbart efter tog Jonas og jeg jollen over søen til det dybe hul. Efter et kvarters fiskeri, fik jeg hvad jeg først troede var et bundhug, men efter et par gode udløb, dagens hidtil bedste, måtte vi konstatere at der var fast fisk. Og en rigtig god én af slagsen vurderede vi, p.g.a. det hidtidige forløb, så vi imødeså med spænding dens tilsynekomst i overfladen. Men her måtte vi desværre se en fejlkroget 3 kg’s fisk komme op. Øv, vi troede lige...

Det var begyndt at mørkne, så vi besluttede os alle for at pakke grejerne og vende næsen mod hytten. Her stod den på mad, endnu engang tilberedt af Jan, og herefter hygge for alle i loungen, med den undtagelse at præsidenten var taget til 3-dobbelt fødselsdag i det nordsjællandske, han vendte tilbage klokken 02.30, hvor alle sov.

Søndagen oprandt med forårstoner. Solskin og en temperaturstigning, der var til at tage og føle på. Alle var oppe klokken 8, og efter endt morgenmad, oprydning og rengøring, pakkede vi alle vore grejer i bilerne og trillede ned til søen. Vi skulle være ude klokken 12.00, men kunne fiske til vi ikke gad mere. Fordelingen fra dagen før gentog sig: Henrik tog en gåtur til en af broerne, Michael riggede 3 stænger til med agn på bådebroen, Jan og Kasper tog den ene jolle og monterede elmotoren mens Jonas, Mads og jeg selv tog den anden jolle og roede rundt søen rundt. Henrik tog et par stykker op til 3 kg, Kasper en enkelt på ca. 1 kg og jeg nappede en magen til. Jonas havde en, der huggede helt oppe ved jollen, men den fik desværre kun fat i jighalen og ingen af krogene. Efter 2-3 timers fiskeri roede Jonas, Mads og jeg tilbage til bådebroen, og Jan og Kasper fulgte umiddelbart efter. Efter indtagelse af lidt frokost pakkede Henrik, Kasper og jeg bilen og kørte nordpå, hjem. De andre fortsatte fiskeriet, men det blev kun til en enkelt fisk mere til Mads, og sidst på eftermiddagen pakkede de også og suste hjem.

Summa summarum: Det blev til i alt 17 gedder til 7 mand på denne weekend, med de største på 3,8 og 6 kg. Ikke noget prangende resultat, men heller ikke fornærmende ringe, og nok til at vi besluttede os for at gøre det til en årligt tilbagevendende forårstradition. Ikke mindst p.g.a. de meget hyggelige indkvarteringsforhold.

Til sidst vil jeg takke for en overordentlig hyggelig og sjov weekend i godt selskab. Jeg glæder mig til næste år.