Fangstrapporter

For tredje år i træk, drog jeg i mandags (d. 05-04-04) til Samsø for at møde Sune.
Jeg ankom kl. godt 21 og fik pakket ud samt hilst på Sunes kæreste og mormor. Udover indtagelsen af et glimrende vegetar-måltid, gik aftenen med at fortælle højt og overbevisende, om alle de fisk vi ville levere i løbet af ugen.
Reglerne for turen er enkle: Vi spiser det vi fanger, og køber derfor kun tilbehør til måltiderne.....

Det blev tirsdag, og vi var klar på kysten omkring halv tolv.
Optimistiske gik vi igang med fiskeriet omkring "Den røde båd".
Sune lagde ud med en sølv/blå wobler, mens jeg selv satsede på fluestangen og en lille rejeimitation.
På strækket, hvor vi før har fået fisk, løber et par badekar sammen over en del større sten og blæretang.

Timerne gik, og vi begyndte så småt at blive urolige - det ville ikke være så cool at komme hjem uden fangst, når vi aftenen forinden havde lovet havørred i rigelige mængder til alle.
Da kl. blev 15 gav vi op og drog hjem for at spise.

Sidst på eftermiddagen var vi klar igen. Nu var der ikke længere råd til at tage chancer, så vi valgte den sikre plads ved "Rævebakken".
Da vi ankommer sætter jeg mig for lige at nyde en pils, mens jeg rigger spinnestangen til. Sune vil lige starte med et par kast, og det giver straks pote. På en lille in-line spinner fanger han turens første fisk - en undermåler på 38.5 cm, som desværre var kroget så dybt, at vi ikke havde anden mulighed end at aflive den.
Det gav mig blod på tanden, og lyn hurtigt var jeg klar med en 12 gr. sølv/blå "Toby" kopi med et "Juletræ" som ophænger. Det næsten stykke tid fisker vi meget intenst, og det lykkes os begge at kroge en havørred, men vi mister desværre begge fisken.
Dagen slutter lidt over otte, og vi er ikke særlig stolte af resultatet.
På hjemmefronten bliver vi alligevel modtaget som helte - Sunes kæreste må stadig være nyforelsket, og mormors opbakning kan man altid regne med :-)

Onsdag morgen var jeg oppe kl. 06.00 før vækkeuret ringede, og efter indtagelse af morgenmad samt et par kopper sod var jeg snart klar på kysten. Sune tog en forlænget stener!
Jeg lagde ud med spinnestangen ved "Rævebakken", men da der intet skete, besluttede jeg at være mere opsøgende i mit fiskeri, og begyndte derfor at vadefiske.
Fem timer senere blev jeg hentet af Sune, uden at have mærket det mindste nap, selvom jeg havde affisket om imod 5 km. kyst.
To gange så jeg dog marsvin på meget tæt hold, hvilket trods alt gav turen lidt kulør.

Om eftermiddagen og aftenen satsede vi igen på det gode gamle stræk fra "Rævebakken" til ned forbi "Ballerne". Vi fangede ikke en meter, men en gut vi mødte fik en ørred på 41 cm. på en rejeimitation.

Vejret var ikke just med os torsdag, da vinden var frisket en del op, og stod der var kommet store bølger med meget snask i vandet til følge. Sune opgav at fiske, men jeg selv gav aftenfiskeriet ved Mårup havn en chance - Uden resultat, men meget af aftenen svømmede 3 marsvin rundt inden for kasteafstand. En stor oplevelse.

Fredag var vejret slået fuldstændig om, og solen bragede ned fra en skyfri himmel. Selvom jeg aftenen før havde besluttet at indstille fiskeriet, var dette vejr direkte årsag til at jeg lige nappede nogle timer på kysten inden afrejsen.
Efter ca. en halv times fiskeri ved "Rævebakken" havde jeg en ganske pæn efterfølger, som desværre ikke huggede. Nu gentog scenariet fra den anden dag sig. Ham gutten vendte tilbage med 2 venner. De tog opstilling ved siden af mig, og efter få kast fanger den ene en undermåler - Pisse belastende!

Bitter, nedbrudt og desillusioneret forlod jeg stedet, og begyndte hjemturen afbrudt af enkelte kast i ny og næ.
Lige før jeg forlod stranden, skete det omsider. En havørred lidt over målet huggede på meget speciel lille pirk, og festen samt takketalen til de højere magter var allerede godt igang. Ja du venter på det, og jeg vil ikke skuffe dig........... Ørreden slog sig fri helt inde ved land.

Det blev til yderligere et par timers fiskeri ved færgen. Forholdene her var ikke for gode, og der kom (selvfølgelig) ingen fisk i nettet.

Alt i alt en meget skuffende tur, hvor det nok har spillet en afgørende rolle, at temperaturen gennemsnitligt har været for lav, og den helt store opblomstring af byttedyr langs kysten endnu ikke er kommet.
Vi er dog tilbage igen til næste år, hvor vi muligvis flytter tidspunktet en måneds tid af temperaturmæssige årsager - Vi havde begge konstant forfrysninger i fingrene :-)