Fangstrapporter

De stigende vandtemperaturer og en god portion blæst, hvilket tilfører vandene ekstra ilt, plejer som reel at være gode kombinationer her i juli på nogle succesfulde karpeture. I starten af juli var min kollega Kim (fra Ballerups fiskemagasin) og undertegnet taget til en af de lokale søer.

Kim havde diverse godter med til de små kære. Om det var de lækre boilies, foder etc. eller om det var blæsende vejrforhold, der gav det gode fiskeri skal jeg være usagt. Men vi fik ialt tre fisk en skæller på 3,5 og to spejler på 7,45 og 9,7 på de to døgn vi var ved søen.

Det gav blod på tanden, så et par dage efter var jeg ude igen. Denne gang ved en mindre sø, hvor jeg et par dage i forvejen havde fodret nogle pladser op. På trods af dette var det på min "bonus" stang, der var hug på tidlig om morgen. Efter en super fight hvor fisken flere gange havde siddet fast i et tæt grødebælte lykkes det mig at få kalorius i nettet. Hurtig fik jeg afkrogede fisken og lagt den i vejeslyngen - super samsonen gik et pæn stykke over de 10 og stoppede brat ved 11,2.
Efter en fin fotosession med selvudløseren blev fisken forsigtigt sat tilbage til sit rette element.

Min fætter og jeg havde inden ferien aftalt at vi her i juli måtte en tur ud med stængerne. Så her midt i juli kom vi afsted. Vi skulle prøve at fiske i sø jeg ikke tidligere havde fisket efter karper i. Vi ankom til søen henaf middag og brugte et par timer på at gå rundt om søen og lure på potentielle pladser for de kommende døgn. Vi valgte en fin plads, hvor vi havde vestenvinden lige i hoved. Pladsen var tilplads rummelig så vi begge kunne sidde der og samtidig begge fiske på nogle spændende spots. Vha. en BR gummibåd(bestemt ikke anbefales værdigt - men tak til Frederik for lån) fik vi lagt vores respektive tackler ud og fodret op til natten. I de tidlige morgentimer havde jeg et hug på langdistancen. Fisken søgte desværre hurtig tilflugt i sivene og jeg mistede krogholdet.

Et timer senere samme morgen var der igen hug på en af mine andre stænger - denne fisk havde hugget på en 20 mm "sovseboilies" på kanten af et mindre grødebælte. Jeg var hurtig "over fisken" og fik forholdsvis nemt fightet den fri af grøden. Fisken forsøgte forgæves at søge tilflugt i sivene men med et kontrolleret pres lykkes det mig at holde fisken i frivandet. Efter lidt tovtrækkeri på kort afstand kunne min fætter nette min første karpe fra søen - en super flot skælkarpe, som vejede hele 7,7 kg.

Der skete ikke mere i løbet dagen. Dog fik vi besøg af min anden fætter, som gjorde os selskab. Han ville i nattetimerne forsøge sig efter nogle ål. Da mørket sænkede sig og vinden lagde sig kastede han de første bundtackler med orm ud. Der skulle ikke gå mere end et lille kvarter før den første ål var på banen. Efter en rigtig god fight fik vi landet den og lagt den i spanden - så den kunne komme hjem i badekarret og blive "afvandet". Dog forsøgte kræet at bide mig da jeg ville afkroge den. De næste par timer var det kun skallerne, der gad at hugge så ved 2 tiden smuttede Rasmus hjem i seng.

Anders og mig fortsatte ufortrøden efter karperne. Og i det første spæde lys var der run på en af Anderses stænger. Fisken gik helt amok i tilslaget og bragede 40-50 meter med spændt bremse ud midt i søen. Anders fik herefter vendt fisken og fik langtsomt flere meter tilbage på spolen. Dog gik der ikke mere end et par sekunder før "hvalen" - det troede vi ihvertfald, tog et nyt giga udløb. Med disse lange og seje udløb var vi stensikker på at det var en af søens store skælkarper, der var for enden. Vi skulle dog blive klogere for da vi endelig fik den i nettet viste det sig at være en lang slank spejlkarpe. Fisken vejede 10,9 kg.

I løbet af morgen havde Anders to hug yderligere men begge smuttede desværre. Så hen af 8 tiden pakkede vi sammen og kørte hjem.

I denne uge har jeg også lige været afsted det er blevet til to fisk på 9,05 og en mindre på 6,95 kg - begge spejlkarper. I år har jeg som noget nyt fisket med et hjemmebundet stiffrig - det har fungeret upåklageligt. I år har jeg fisket med nogle "nye" boilies fra Dynamite bait, som har fungeret rigtig godt - jeg har fået fisk på alle mine ture. De såkaldte "Sovsen" boilies alias the Source. De er bestemt anbefales værdige og deres pop-ups er uden tvivl nogle af de bedste jeg har prøvet til dato - og så kan fiskene lide dem :)

Det var alt for nu - vi ses ude ved søerne