Fangstrapporter

Ja, så gik Roskilde Festivalen og min tur til Præstø med sønnen.

Lørdag var dagen hvor jeg nappede en hel dag ud af kalenderen og helligede den i fiskeriets tegn (det er rigtig mange år siden jeg har gjort/haft mulighed for det). Så mens mine forældre passede Birk, susede jeg til Møn, hvor fiskeriet startede i Noret omkring 12-tiden.

Jeg havde lige været en tur omkring Næstved for at købe nogle "braided loops", så min #6 fluestang kunne blive færdigudrustet. Det var iøvrigt en succes at få den gjort skudklar - den hidtidige #8 er for stor og tung til mig (og ifølge "tabellerne" er den beregnet til let laksefiskeri i elve, så det bliver den gemt til).

Fiskeriet i Noret bar mest præg af rekognosering i forb. med det weekendophold jeg omtalte i sidste mail. Jeg startede ved Rødkilde Højskole (den kender præsidenten jo); på bagsiden går der en lille vej ned til skoven og vandet, men det så lidt for lavt ud til at jeg ville give det en chance. Så jeg checkede 2 steder mere på sydsiden af Noret og fik snakket lidt med et par lokale og fik lidt info, som er noteret.
Den ene fyr jeg snakkede med fortalte, at gedderne stadig er der og, at der forleden var drevet én i land som han skød til at veje 6 kg. Det er ikke just årstiden for fiskeri i lavvandede vige og deslige, og der var alt for meget grøde i vandet til at det rigtig kunne lade sig gøre. Jeg prøvede 3 steder, men ingen fangst (det havde jeg nu heller ikke regnet med).

Ved 16-tiden befandt jeg mig på Møn's nordkyst, nærmere bestemt Ålsgårde Strand, og fiskede her til klokken 23, uden fangst.
En anden ældre fyr nappede en ørred "mens solen stadig brændte", på flue - han var ankommet ved 18-tiden, hvor jeg lige sludrede kort med ham. Jeg skød den til at veje 1,5 kg. Så det kan altså lade sig gøre at fange ørreder ved højlys dag, midt i sommervarmen. Men det skal nok være fluer, og ikke 30 grams kystkanonkugler, der bliver brugt til det. Klokken 00.30 var jeg i seng, godt ør i bøtten efter en dag i solen (og blev vækket klokken 04.00 af en lille dreng med feber - ikke så fedt. Men han har det bedre nu).

Nu må mine 10 års kystørkenvandring sgu da snart være slut. 10 år uden en kystfanget havørred over målet - det er sløjt. Selv med den pause jeg har taget undervejs.