Fangstrapporter

Efter en utrolig sløj periode rent fangstmæssigt havde jeg brug for lidt "sikker underholdning" :-)
Planen var derfor enkel - geddespin med let grej.

Ved 12 tiden drog jeg i høj sol og let vind mod nogle små lavvandede tørvemoser, hvor der er en god bestand af gedder op til ca. 3 kg.
Dybden i moserne overstiger ingen steder 50 cm., og der er mange steder grøde på bunden. Ved spinnefiskeri er det derfor yderst vigtigt, at man lyn hurtigt får kontakt til agnen, og med et par hurtige omdrejninger tvinger den til overfladen.
Vandet er meget klart, så kan man følge sin agn stort set hele vejen, og det er helt fantastisk, at se en gedde komme glidende med trykbølge og hele svineriet fra flere meters afstand, for frådende at kaste sig over den stakkels lille spinner!

Lidt nervøs for evt. jægere sneg jeg mig gennem krattet, og stod snart ved bredden af en meget idyllisk mose.
Ivrig for at komme igang, fik jeg hurtigt rigget til og lagde kort efter et behersket kast i retning af nogle åkander under nogle udhængende birketræer.
Dårligt havde jeg startet indspinningen, før en bølge rejste sig fra åkanderne, og snart efter stod jeg med smøret grin og flexet klinge.
Geddens størrelse var nu ikke enorm, så det varede ikke længe før en gedde omkring et kilo, havde været en kort tur på land.
Jeg fortsatte fiskeriet, og fik yderligere en lille gedde, før jeg begav mig videre.

Efter godt en times fiskeri, hvor det var det blevet til ialt 5 gedder og et par aborrer på stort set lige så mange pladser, var jeg nået til en mindre mose i udkanten af området.
Jeg stod og iagttog min spinner komme glidende hen over grøden, mens den lavede en fin lille trykbølge. Pludselig så jeg, at en gedde på omkring 4 kilo fulgte stille og roligt med 2 meter bag spinneren. Først forsøgte jeg at speede indspinningen op, men det medførte bare, at gedden sakkede bagud, hvilket jo ikke var meningen. Dernæst lavede jeg et spinstop, og så endnu et...., da gedden var 20 cm fra spinneren, startede jeg indspinningen.

Som forventet faldt hugget promte, og pludselig var grejet presset til det yderste. Efter 20 sekunder, hvor jeg pressede gedden så godt jeg nu kunne på det spinkle grej, slap krog desværre sit tag, men oplevelsen havde været så intens, at jeg ikke engang ærgrede mig over, at have mistet den sandsynligvis største gedde i området.

Jeg havde endnu en sjov oplevelse med en gedde. Den fulgte med ind fra et åkandebælte uden at hugge. I stedet for at svømme tilbage til sit oprindelige skjul, tog den opstilling et par meter fra mig, hvor jeg tydeligt kunne iagttage den. De næste kast bød på super top underholdning med denne gedde - Den begyndte at hugge efter spinneren, hver gang den passerede forbi, men jeg satte hele tiden hastigheden op, så gedden huggede ved siden af :-)
Efter op mod 10 kast forbarmede jeg mig over den, og hev den en tur på land - Super spas!!

Var hjemme omkring kl. 16 med omkring 10 gedder og nogle aborrer på samvittigheden.

Grej:

Stang - let 7 fods stang
Hjul - Shimano Exage 1000ra
Line - 0.25 nylon
Agn - spinner monteret på ca. 15 cm. 20 lb. soft strand pikewire

Spinneren jeg foretrækker til fiskeriet vejer omkring 6 gram, har temmelig lang krop af snoet wire og er forsynet med et str. 4 blad.
Denne opbygning gør det muligt at fiske spinneren lige under overfladen, så den laver en fin lille trykbølge.
Den lave kropsvægt gør det endvidere muligt, at lave forførende spinstop på det meget lave vand. Finten er, at spinneren ikke styrter mod bunden som et anker, men derimod daler langsomt gennem vandet med lokkende glimt til alle sider fra det store blad.
En teknik jeg også benytter meget er, at øge indspinningshastigheden en anelse mens jeg hæver stangen forsigtigt. På denne måde kan man få spinneren til at bryde overfladen, og lave et lille spring ud af vandet som en lille fisk - Dette kan give nogle helt fantastiske hugoplevelser, hvis timingen er rigtig....!

Smøret grin og flex på klingen