Fangstrapporter

Min bror og jeg havde i et par uger snakkede om at tage et par dage til jylland og fiske nogen gedder.

Så her i midten oktober fik vi timet det hele så vi havde fri et par dage til at tage afsted.

Dagene inden turen gik med at skaffe agnfisk i den rigtige størrelse, hvilke selvfølgelig ikke var nemt nu når man havde brug for dem.

Men afsted kom vi med en god sjat skaller.

Efter en god køretur stod vi endelig ved søens bred. Vandet lå nærmest blik så man kunne ikke vente med at komme i gang. Vi fik hurtig "rigget" båden til så alt var klart.

Vi fik dernæst søsat vores skaller og startede med at dørge rundt i søen. Først mange timer senere kroger Mads turens første gedde. Fisken fighter godt men vi får efter et par minutters fight sikkert fisken i nettet. Vægten stopper ved 3,75 kg. Ikke nogen stor fisk, men trods alt en start. Vi fanger yderligere tre fisk lige inden solen forsvinder i horisonten - dog er ingen er disse særlig store.

Næste morgen klokken syv er vi igen klar ved søens bred. Udover søen kan man iagttage hvordan den kolde morgendis langtsomt er ved at blive opslugt af solens stråler. Ikke en krusning på vandoverflade. Det er bare med at komme igang.

Vi får hurtigt dagens første hug på bundstangen - desværre mister jeg fisken kort efter. Kort efter får Mads en fisk på en af flådstængerne - igen er det højt oppe i vandet over det dybe fiskene hugger.

Vi får i løbet af dagen ialt 8-10 fisk ingen rigtig med størrelse på. Den største vejer lige under 4 kg.

Den sidste dag ved søen sætter vi alt ind på at fange en af søens store gedder. Vi vælger at skifte vores små agnskaller ud med 1 kilos (tonser) karusser.

I et sidste forsøg på at fange noget stort forsøger vi os et nyt område på søen. Mens vi begge sidder lidt i vores egne tanker brager knarren afsted på mit ambassadeur. Som et andet karperun hiver fisken 20-30 meter af mit hjul. Vi fatter ikke helt hvad der foregår, men jeg skynder mig hurtigt at rive noget mere line af hjulet. Flåddet er stadig væk og det samme er min store (agn)karusse. Spændingen i båden stiger - det må med garanti være en stor fisk der har taget agnfisken. Jeg samler linen op og giver et godt solidt modhug. Lige idet kraften fra stangen forplanter sig i linen mærker jeg hvordan det hele pludselig bliver meget let. Jeg er med samme godt klar over hvad der sket - fisken er mistet.

Da jeg får hevet linen ind kan se at min wire er cuttet midt over.

Mens jeg sidder og surmuler lidt over den mistede fisk er bud efter en af de andre agnfisk. Der går dog ikke mere end 10 sekunder før flåddet kommer op til overfladen igen. Forsigtigt spinner jeg tacklet ind, hvor jeg kan konstatere at fisken har taget skallen.

Så havde vi nok. Først mister vi "turens fisk" og dernæst napper de vores skaller uden at betale regningen.

Vi pakkede hurtigt stængerne sammen og sat kursen mod bilen. Bilen blev pakket på rekordfart (vi var lige ved at glemme årene) og så gik turen tilbage til det sjællandske og familiefødselsdag.

Men alt i alt en fin tur med en del gedder på land. Desværre mistede vi (måske) den helt store. Men nu kender vi lidt mere til fiskeriet på den pågældende sø til en anden god gang.