Fangstrapporter

Årets sidste klubtur blev afholdt her i weekenden.

Igen i år gik turen til Esrum sø. Vi mødtes et par stykker fredag aften i Lf hytten. Det skulle vise sig at Pike 85 også havde valgt at afholde en weekend komsammen på Esrum og de regnede faktisk også med at skulle være i Lf hytten.
Men trods lidt "problemer" fik vi det hele løst.

En del af Pike 85 havde allerede været på vandet det meste af fredagen og hvad de ikke havde fanget af fisk havde de så sandelig indtaget iform af våde varer. Der var liv og glade dage da de nåede havnen i Sørup.

Efterhånden som fredag aften gik og promillerne i begge lejre steg (Rokkerne vs. Pike 85) blev diverse væddemål arrangeret.

Så det var 7 håbefulde Rokkere (Peter, Jan, Johnny, Mads, Boysen, Schwalm og undertegnede) der lige før solopgang lørdag stod ved havnen i Sørup.

Som en ekstra bonus havde Henrik (Ballerups Fiskemagasin) sponsoreret to fine præmier til turen. Så udover mesterskabet og æren var der virkelig noget at kæmpe om.

Vejrudsigten lovede en solid søndenvind så det var bare med at komme på vandet mens vinden stadig var nogenlunde svag. Grejet blev lagt i bådene og motorerne spændt for. Jeg havde til weekenden lånt en benzinmotor, hvilke var en gammel 2 taks motor der kun havde 1 fremadrettet gear (ingen fri- eller bakgear). Det gav lidt problemer for Schwalm og jeg da vi skulle starte motoren så vi strejfede lige et par både på vej ud til stor morskab for de andre.

Pike drengene så vi ikke meget til og da de endelig kom på vandet sad gårdagens eskapader vist stadig lidt i kroppen. Der gik ihvertfald hurtig et rygte på mobilerne om at der i Sørup lå nogle kalkunklatter og andet godt i overfladen.

Schwalm og jeg startede fiskeriet ved Tevandet. I mens vi stadig var i gang med at rigge de sidste stænger til fik jeg et hug på flådstangen. Hurtigt fik jeg givet et solidt modhug, som resulterede i nogle mindre ryk i stangen. Efter et par minutters fight kunne Schwalm sikkert nette min og turens første gedde på 3,6 kg.

Ud på formiddagen begyndt vinden at tage til. Schwalm og jeg var taget op i søens nordende hvor vi flere steder havde set nogle solide stimer på ekkolodet. Bølgerne var efterhånden ret store så vi lå og gyngede godt og grundig frem og tilbage. Lige da vi drev ind over en god stime får vi et dobbelt hug - begge på bundstængerne. Jeg mister min i tilslaget og skynder mig at tage Schwalms stang og give modhug. Jeg mærker straks nogle tunge rusk i den anden ende - det tyder på en god fisk. Jeg overlader hurtig stangen til Schwalm. Desværre var Schwalm ikke helt vant til at benytte sig at ambassadeur så da han selv vil give et ordentlig modhug fræser linen af hjulet og en kæmpe kæmpe linekludder tilfølge. Han havde ikke lige fået slået frikoblingen fra. Imens vi febrilsk forsøger at fikse kludret stikker fisken af.

Efterfølgende vælger vi igen at sejle syd på i håb om at der vil være lidt mindre vind. Resten af dagen fisker vi i den sydlig ende af søen. Vi får et par hug men desværre smider vi det hele.

I hytten om aftenen kan der gøres status over dagens fangster. Jan og Johnny havde fået 5 fisk i båden med en fin fisk på 5,6 på toppen. Mads og Boysen havde fået en enkelt fisk hver på henholdsvis 4,75 og 3 kilo. Peter havde brugt det meste af dagen på at dørge søen rundt med nogle mindre woblere. Det havde resulterede i 3 gedder og nogle mindre aborre.

Med mit sløje fangstresultat var jeg godt klar over at fiskeriet skulle "ha en skalle" søndag hvis jeg skulle tilbage erobre klubmesterskabet.

Lørdag aften ossede Lf hytten af hygge. Schwalm havde medbragt Weberen så der blev smovset culottesteg til oppe over begge ører. Ellers gik snakken frem og tilbage om letbeklædte damer, swingerklubber og selvfølgelig lidt om dagens og morgendagens fiskeri.

Schwalm var tydeligvis i hopla trods det dårlige fangstresultat. Så der blev indtaget store mængder af den 12 årige Jameson.

Trætheden blev sidst på aftenen for stor så en del valgte at smutte til køjs. Boysen og Schwalm valgte lige at smutte forbi Pike drengene og hilse.

Søndag morgen ved halv syvtiden ringede uret. Det var lidt forskelligt hvor morgenfriske folk var. Ud fra Schwalm seng var der lidt efterladenskaber fra natten - han kan åbenbart ikke lide culottesteg...

Ved 8 tiden var vi på vandet. Flemming var dukket op i løbet af morgenen for at joine os og da Schwalm i forvejen ikke var i stand til fiske havde Flemming overtaget Schwalms plads i båden.

Gårdagens fiskepladser skulle selvfølgelig prøves og som en tro kopi af dagen forinden får jeg efter få minutter et hug på bundstangen. Fisken kæmper godt så jeg var rimelig overbevidst om at fisken var over 5 kg. Efter lidt trækken frem og tilbage kan jeg lande en fin fisk på 5,25 kg.

Det gav lidt tro på det hele - vi søger rundt i området efter stimer på loddet. 1 time efter finder vi nogle store "kugler" på loddet. Flemmings bundstang når lige at komme ned før hans stang flexer godt sammen. Flemming giver modhug men er i tvivl om det er fisk. Heldigvis er det en fin gedde på 4,1 kg der har taget skallen, dog var der ikke meget gang i den så vi fik den i nettet efter mindre end 2 minutters fight. Men Flemming var ligeglad - det var nemlig en ny pr.

Ved 15 tiden sejlede vi alle i havn for at gøre status over turen og årets klubmesterskab.

Jan vandt konkurrencen med weekendens største gedde på 6,9 kg som han taktisk klogt fangede et kvarter før tid. Det gav et stk Exage shimano. "Desværre" fik Poul og Andreas en fisk på 7,8 så det kom vi til at høre om i havnen.

Peter vandt en Berkley stang for turens største aborre.

De sidste point i mesterskabsdysten skulle tælles sammen og lige med nød og næppe fik jeg nappet det ene point for flest fanget fisk. Det betød at jeg kunne nappe klubmesterskabet 2005 med et sølle point foran Jan.

Så endnu et år med en fin afslutning på Esrum.