Fangstrapporter

Kampen efter Karpen over 10 kg…

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få skrevet lidt, Jeg må indrømme at jeg længe har drømt om at fange en 10+ karpe. De senere år har jeg sammen med fiske kammeraten kim, prøvet at jage stor-karpen. Vi har været tæt på nogle gange og fået flotte fisk under 10 kg, starten på jagten efter de store, fik jeg denne fuldskællede spejlkarpe 9,8 kg.
jeg kiggede noget på vægten da den stoppede på min 25 kg salter vægt prøvede lige at trække lidt i
veje-slyngen men vægten stoppede på 9,8 kg igen, superfisk men den kunne da godt have vejet 200 gr. mere!! så kom jeg ind i en periode med flere mellem fisk mellem 7 og 9kg. jeg fik også set et par fine eksempler på hvordan store fisk ser ud engang på Vestsjælland fik en anden fiskekammerat en fisk på 12 kg fantastisk flot tivolifisk stor og fed, et stykke tid efter var jeg så med Jonas fra klubben på karpe tur til et sjællandsk stor karpevand her lykkes det Jonas at fange en fantastisk flot spejlkarpe på 13,1 kg kule rund jeg måtte nøjes med en smuk skælkarpe på 6,4 kg men super da det var ny pr i skælkarpe på det tids punkt.

Sidste år tog kim og jeg så på karpe ferie i Jylland vi havde været på Kent Esbensens hjemme side fundet nogle interessante vande. da der var gået lidt over en uges fiskeri i tre forskellige jyskvand var status: ingen 10 kg men masser af mindre fisk. og ny pr til os begge jeg fik en skælkarpe på 7,4 rigtig flot og fighted som jeg ved ikke hvad., da vi kom hjem fra Jylland havde vi fundet et nyt sjællandsk vand hvor der skulle være sat Lammefjordsfisk ud for mange år siden det blev det nye vand hvor vi satsede på stor karpen efter første tur fik kim en spejlkarpe på 4 kg og så skulle der ellers gå langt tid før vi fik bid igen jeg tror vi lå 10 overnatninger før der var bid igen denne gang var det mig der blev vækket af bidmelderen det skulle vise sig at være en flot spejlkarpe på 8,5 kg billeder og så i seng igen en time efter blev jeg vækket igen denne gang var det kims bidmelder der skreg og hylede efter en kort og tung figh lå der en ny karpe i nettede og den lignede en fisk over ti kilo det kunne man ikke være i tvivl om og da salteren gik ned på 15,2 kg kan jeg godt love at vi gloede kæmpe jubel kim var i den syvende himmel jeg må ind rømme at jeg var noget misundelig men super glad på kims vegne NOT. Vi fik ikke fisket så meget karper der efter det blev kun til nogle enkelte tur mere efter karper det år.

Så blev det ny sæson for karper der gik et stykke tid før jeg fik taget mig sammen til noget karpefiskeri jeg startede med at fange nogle mindre karper på flod før det blev tid til kim og min årlige karpe ferie destinationen blev igen Jylland og efter en tur på Kents hjemme side var vi klar igen vandet var fundet og karperne skulle veje over 10 kg i denne jyske sø fulde af fiskefeber tog vi af sted da vi kom til søen skulle det vise sig ikke at være så ledt som man havde troede
vi var ved søen kl. 18 om aften. Vi kunne se søen ude fra vejen men kunne ikke finde vej ned til den og som timerne gik, blev det mørker og
mørker det endte med at vi ikke fandt nogle plasser så vi måtte over natte på en mark vej, næste dag gav vi os og kørte til den lokale grejpusher fik mast ham op i et hjørne og sat forhørs lampen lige i ansigtet, vi fik presset et fiskekort ud af ham med et par plasser tegnet ind på sø kortede der hørte med med de sparsomme oplysninger og et fiskekort i lommen tog vi tilbage til søen fandt en fed plads fik fodert op ud med rigene vi lå helt perfekt vi fiskede ud til nogle store åkande bældter
men efter tre dage uden hug kun nogle mindre brasen og med sol fra en sky fri himmel og meget lidt vand tilbage tog vi tilbage til byen for at få, nye forsyninger efter et par timer var vi på vej tilbage til søen vi valte en ny plads vi havde fået tegnet på kortede efter en lang tur med pigpakket
stod vi ved vores nye plads vi fik rigget til og en time efter lænde vi os tilbage i solen med en kold pils holdkæft det gjorde godt midt i eftermiddags hyggen begyndte min spole at piske af sted
fat i stangen og modhug men ingen modstand i den anden ende pis første hug efter fire dage og så mister man den, men der var nu tegen på karper og vi havde 4 fiskedage i nu så det kunne vil ikke gå helt galt nu, og om aften så vi flere fisk rulle i overfladen men var først næste morgen at der begyndte at ske noget hved ni tiden begyndte min yderste stang at efter et godt modhug kunne jeg mærke det var en tung fisk der havde taget min boilie efter et par mindre udløb begynde fisken at komme ind af vi kunne se det var stor fiske da fisken var på vej ind over net røg krog holdet der løb et gys gennem kroppen men kim var hurtig om at få løftet nettet og karpen lå sikkert i nettet puha,
da kim fik nettet op grinte han og sagde tillykke den er helt sikker over ti kilo og holdkæft hvor var den stor og så var det inda en skælkarpe vægten viste 12.2 kg og jeg var i den syvende himmel yes yes krigsdans på bredden så var min ti kilos i land så kan karpefiskeri ikke være bedre.

De efter følgende dage fik jeg tre fisk mere en på 8,4 og 8,5 og 4,5 kg og kim fik en 7,4 kg super tur i det jyske og endnu engang pr til os begge i jylland.

Jeg fik også fisket lidt gedder sidste år og en dag var jeg på det rigtig sted på det rigtige tidspunkt jeg startede med at få nogle mindre gedder mens jeg sad der kom der et ægte par forbi og sagde de havde set nogle store fisk med sortstriber 30 meter til højre for hvor jeg sad over og kigge og så tilbage og hente orm og fem minutter efter kom den første aborre op på 5-600 g lige pludselig kom en gedde ind jeg syntes ikke den så så stor ud der stod tilskuere ved siden af mig og spurte hvorfor jeg ikke prøvede at fange gedden, han havde ret. over og hente gedde stangen og med en død skalle hoppende foran næsen bed gedden på efter en vild fight lå der en go gedde i nettet nået større ind jeg havde regnet med 7 kg viste den sig at veje kort og fed den 8 maj hmm de burde vel have ynglet efter fotografering svømmede den af sted igen nye død skalle på, jeg gik lidt til venstre igen for at kunne kaste ud over samme område som gedden bed jeg lod skallen lige et øje blik og så begyndte jeg at spinde ind efter to omdrejninger gik bobbelflådet under ventede et øjeblik og så modhug den fisk gik
endnu mere af mok efter en lang fight med vilde udløb lå en stor gedde i nettet helt sikkert fisken vejede 8,75 kg og var nye pr super så blev det heller ikke til mere denne dag.