Fangstrapporter

Endelig oprandt ugen for fam. Jensens lille udflugt til Lanzarote. Der var selvfølgelig pakket og smuglet et par stænger med i bagagen, de ankom dog først 2 dage efter os pga. nogle uduelige kuffertslæbere i Københavns Lufthavn, takket være den forunderlige opfindelse der hedder transportrør kom stængerne heldigvis frem i hel tilstand efter at have været en tur over Frankfurt.

Efter at have forhørt mig om flere forskellige turbåde lykkedes det mig at få booket en plads om onsdagen på en 48 fods Big Game båd, så det var med en vis glæde at jeg blev afhentet på hotellet kl. 8 onsdag morgen med udsigt til 6 timer på Atlanterhavet.

Vi sejlede ud omkring kl. 9 og inden vi var ude af havnen var de første agn i vandet. Der var 11 andre håbefulde ombord der skulle fiske og efter lodtrækning finder man den stang som man passer resten af dagen. Mit lod blev en 80 lbs. BG stang med gigantisk shimano hjul på, jeg tror der var mindst 1.000m 1mm line og den var klart beregnet til storvildt. Jeg var nu ikke specielt opløftet idet det var i starten af tunsæsonen og de i gennemsnit kun fanger 4-5 marlin om året. De andre stænger var sat med agn efter mindre tunarter og andre rovfisk og havde statitisk set væsentlig større chance for at få flex i løbet af dagen. Afsted gik det og efter 2-3 sømil trollede vi over 1.500 m vand, det er altså nogle seriøse skrænter de har dernede.

2 timers trolling med 6-8 knobs hastighed gav intet, så der blev ankret op på en undersøisk højderyg med kun 25 m. vand under kølen. Her lå vi et par timer og fiskede med helt alm. paternoster-rigs, og endelig blev der flexet lidt, første fisk på båden var 70-80 cm. lang muræne ål, "nasty" fætter skal jeg hilse og sige, den har jo tænder over alt og besætning aflivede den da også på en noget utraditionel måde med kontante slag fra halen og op mod hovedet med kanten af et skærebræt. De næste fisk var noget mere fredelige og der blev også releaset en del. Dagens højdepunkt skete kort efter opankring; en stang med en hel sardin der kørte frit i vandet bag båden opførte sig pludselig en smule mærkeligt og i løbet af ingen tid stod den i stangholderen og flexede godt ned i håndtaget, en af besætningen tog stangen og gav modhug hvilket resulterede i et gedigent udløb og desværre en overbidt line, øv!

Personligt fik jeg 3 nye arter på listen, de er dog ikke verificerede endnu, måske nogle af de herrer kan hjælpe ud fra billedet under nyheder? Efter ca. 2 timers bundfiskeri blev skibet vendt mod havnen igen, og lidt mere end 1 times trolling hjem gav desværre heller ikke noget.

En fin dag på det store hav var ved at være slut og omkring kl. 16 var jeg leveret tilbage på hotellet lige tids nok til en kold fadøl i poolbaren og en afkølende dukkert i swimmingpoolen.

Selve turen var noget turistpræget, men en flink besætning og en dejlig båd kompenserede for det. Pris: 60 Eur, hvilket er ca 450,- en rimelig pris for en 6 timers tur med fri drikkevarer, sandwich og transport til og fra hotellet. Med lidt held var der måske blevet landet noget stort på turen, og når man har krogen i vandet er chancen der altid.