Fangstrapporter

I forbindelse med at sommerferien i år skulle gå til Spanien havde jeg inden ferien forhørt mig lidt omkring fiskeriet i den kendte Ebro-flod.

Via Carl, som har guidefirmaet www.rioEbroangling.com fik jeg arrangeret et lille besøg på 3 dage til den sagnomspundne flod mellem storbyferie i Barcelona og badetur til Tossa del Mar.

Da vi stille trillede vores lejede Peugeot ind på torvet i Riba-Roja denne søndag eftermiddag var det lidt af en omvæltning fra metropolen Barcelona, hvor der altid var gang i den. Her kom vi til en lille hyggelig by på 1500 indbyggere, hvor man straks fornemmede er alt foregik i et andet tempo.

Vejret var dejligt varmt 35-38 grader i skyggen så det var med en smule skepsis at Camilla, Aja og jeg sammen med Carl nød lidt koldt at drikke og snakkede om fiskeriet i floden. Carl kunne fortælle at fiskeriet efter ”cats” (maller) i øjeblikket var rigtig godt. Fiskene havde små 4 uger forinden været på leg og derfor var meget aktive. Til gengæld havde det varme vejr gjort fiskeriet efter flodens mange karper en smule trægt.

Mandag morgen skulle være mit første besøg langs Ebroens brinker. En smule søvndrukken mødtes Carl og jeg kl. 5 for at køre den korte tur ned og kigge på floden. Termometeret i bilen sagde 29 grader på trods af det tidlige tidspunkt.

Vi aftalte at starte ud med at fiske efter maller med halibut pellets og klassiske bundrigs. Grejet (som i øvrigt spillede max) bestod af et par baitrunners af den gamle solide klassiker fra Shimano 6500B som i øvrigt var fyldt op med 120 ibs. fletline. Stængerne var et par mallestænger fra det engelske Free Spirit. Tacklet var et gliderig med 8 oz. Grippa-bly og forfanget lignede et klassisk karpetackle blot noget kraftigere.

De udvalgte pladser blev fodret godt op med pellets (på den gode side af 5 kg). Som stangholdere brugte vi nogle hjemmebygget holdere lavet af en kombi af nedløbsrør og murstedspløk i størrelse stor. På grund af jordens tørre beskaffenhed var den næsten umuligt at slå en pløk i så man var nød til at bruge en hammer til at slå holderen fast med.

Så var vi klar… ventetiden blev brugt på at udfritte Carl for alle relevante oplysninger omkring fiskeriet, grejet, floden etc. Man fornemmede hurtigt at den engelske mate havde styr på sagerne. Henad 8 tiden tikkede baitrunneren for første gang. Adrenalinen pumpede allerede godt rundt i kroppen da jeg for første gang i mit liv havde en europæisk malle i den anden ende af snøren. Fisken kæmpede hårdt, men pga. det solide grej kunne jeg forholdsvis hurtigt få fisken ind.

Carl kunne med stor sikkerhed håndlande den fine malle – vi fik hurtig vejet og taget et par billeder af den fine fisk på 23 kg inden den fik sin frihed.

Resten af morgen forløb forholdsvis stille – jeg fik en enkelt malle mere på 20 kg. Ved 11 tiden pakkede vi sammen og smed lidt mere foder ud i håb om at det kunne lokke flere fisk ind over fiskepladsen. Planen blev, ligesom de andre dage, at satse på 2 session pr. dag. Fiske tidlig om morgen fra kl. 5-6 til 11 tiden og så fiske igen sidst på eftermiddagen til ud på natten. Dette koncept var mest for at undgå den kraftige varme midt på dagen og så havde jeg også mulighed for at være lidt sammen med familien.
Vi fortsatte fiskeriet på de udvalgte spots mandag aften og hele tirsdagen. Tirsdag morgen kulminerede fiskeriet. Efter at havde fanget en del mindre maller i løbet af mandagen lykkes det tirsdag morgen at sætte krogen i en fisk af noget større kaliber. Her kom det kraftige grej endelig til sin ret. Jeg kunne allerede i modhugget mærke at der var en seriøs fisk for enden af snøren. Mallen tog i første udløb små 50-60 meter så den stod ude midt i floden. Herefter skulle der pumpes, pumpes og pumpes for at få krabaten flyttet. 10 minutter efter stod jeg med et super eksemplar på 54 kg muskler og 198 cm lang. Efter en mindre fotoseance blev den flotte fisk selvfølgelig genudsat uden problemer.

Tirsdag eftermiddag skiftede jeg lidt ud i gearet – jeg var godt tilfreds med fangsten fra tidligere på dagen så derfor skulle karperne have et forsøg. 2 mallestænger blev skiftet ud med 2 x 3½ ibs Greys karpestænger og hjulene blev byttet ud med et par Shimano Biomaster. Desværre kunne vi konstatere, at en anden engelsk guide og kammerat havde udset sig ”vores spot” til en hyggeeftermiddag.

Vi placerede os på trods af det tæt på dem og kunne i løbet af eftermiddagen give de to engelske gutter total røv. Det lykkes i løbet af eftermiddagen/aftenen at fange 5-6 maller mens der var stilstand ved deres stænger – det blev der lavet lidt gode jokes med. Som en lille indskydelse som bestemt ikke gjorde det mere kedeligt blev 4 af mallerne fanget på karpestængerne, hvilke gjorde fight´ne ekstra spændende. Det lykkes mig bl.a. at tage en 38 kg malle på en af karpestængerne, som i øvrigt præsterede at ”opsamle” samtlige tackler da jeg ikke kunne holde fisken på grund af det enorme pres. Desværre mærkede vi intet til karperne på trods af at vi flere gange så karper rolle ind over foderpladsen. Den ene af de to engelske gutter var til gengæld mere heldig og kom på scoretavlen sidst på aftenen. En super flot og lidt slank skælkarpe lod sig overliste af 2x 20 mm pellets. Så jeg udnyttede den sjældne mulighed for at tage nogle fede billeder af fighten.

Onsdag morgen skulle der nye boller på suppen. Carl ville gerne vise mig noget mallefiskeri fra båd. Fiskeriet skulle foregå en smule mere opstrøms langs byens dæmning. Her var strømmen noget kraftigere pga. store tubiner, som leder tusinder af liter vand igennem for at udnytte det til elkraft. Taktikken gik ud på at vi skulle forsøge at fange nogle mindre sandarter på jigs, som vi så senere kunne bruge som levende agn efter maller. Carl viste hurtigt hvordan sandartfiskeriet med jigs skulle gøres – 1½ kg fin agnfisk.

Med et brutalt ”geddetackle” fik den fine sandart placerede 2 enkeltkrog i størrelse rigtig stor på sig. Tacklet bestod af et stort flåd, glidebly og et forfang bundet på 180 ibs. flet.

Kort tid efter at flådet var kastet ud var et par mindre maller forbi for at smage lidt på desserten uden dog at tage ordentlig fat. Desværre medførte det en hurtig død for vores agnsandart, så Carl valgte at skære fisken op, og bruge hovedet på et tackle og et andet tackle med en sandartfilet. Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt over det voldsomme tackle, men Carl kunne berette om mange fangster med ”storvildstacklet”. I mens vi havde vores to store ”geddetackler” kørende fortsatte vi spinnefiskeriet efter levende agn (sandart).
Desværre havde vi ikke rigtig held i sprøjten denne morgen så vi aftalte at bruge onsdag eftermiddagen/aften på ”vores” superspots fra de foregående dage.

Onsdag eftermiddag var vi tilbage ved vores gamle plads. Rutinen med fodring og opstilling af stangholdere og ellers gøre pladsen klar var næsten blevet en hel rutine. Men modsat de tidligere dage kom der store ”øer” af grøde flydende. Det medførte at linierne på trods af bagbly konstant opfangede de store grødeklatter og dermed var med til at flytte tacklerne. Så den første times fiskeri gik med at kaste ud for igen kort efter at tage tacklet ind og fjerne grøde for derefter at kaste ud igen. Det blev en smule ueffektivt, men heldigvis havde Carl nogle gode løsninger klar. De traditionelle blylodder med udskiftet således at vi smækkede 18 oz bly på og brugte 10 oz bly som bagbly – det virkede.

Om det var nye taktik der straks gjorde udslaget skal jeg være udsagt, men vi havde dårligt noget at sætte os til rette i klapstolene før den første stang ”kørte”. Som ofte før får ”lærerarmene” givet et kontant modhug, hvilke resulterer i at fisken i den modsatte ende går grassat. Fisken trækker så hårdt at jeg er millimeter fra at tage en tur baljen med stang, hjul og det hele. Heldigvis får Carl i sidste sekund hjulpet mig og slækket en smule på bremsen. Vi havde tidligere på dagen benyttet os af selv samme hjul da vi fisket fra båd, og da blev bremsen strammet en anelse mere for at kunne stramme linen ordentlig op ved et evt. modhug på vores agnsandart. Vi havde blot glemt at tjekke bremsen inden vi gik i gang fra bredden.

Efter en fantastisk fight kunne Carl og jeg konstatere at det var en flot albino malle, som på grund af sin specielle farve var lidt af et særsyn som havde ladet sig lokke. Fisken vejede i øvrigt 48 kg og var 185 cm lang.

Efter genudsætningen blev jeg ønsket tillykke med den fine fisk, men der blevet også ”gasset” lidt over den store problematik der havde været omkring fighten. Carl mente bestemt at det så ud som jeg var på vej på vandski.

Aftenen sluttede af på behørigt vis med at jeg fik et par fine fisk yderligere. Status på de 3 dage blev 19 maller på land – 6 over 30 kg og en enkelt mistet. Det var meget svært at være utilfreds med den intro til Ebroens mallefiskeri - fantastisk.

Jeg kan varmt anbefale at prøve fiskeriet i Ebroen og jeg kan varmt anbefale Carl som er en utrolig dygtig guide, hvis man er på de kanter. Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg skal besøge dette flotte sted med dets fascinerende natur. Mallefiskeriet er rigtig godt men også fiskeriet efter arter som fx sandarter, bass og selvfølgelig karper er spændende og man ved aldrig hvad der kan dukke op. I løbet af de tre dage så jeg en del forskellige fugle som fx isfugle, storke, glenter og jeg stiftede også bekendtskab med de såkaldt ”black flies”, hvilke gav nogle små ubehagelige kødsår rundt på kroppen.

Riba-roja strækket af floden ligger lidt i skyggen fiskemæssigt af det mere kendte Mequinenza, som lå en 1 times opstrøm fra Riba-roja. Området omkring Riba er ikke på samme måde kendt for de helt store maller og karper – men der er bestemt også noget at komme efter, også rigtig store fisk. Byen og området langs Riba er meget charmerende og fiskepres er meget mindre hvilke jeg finder meget tiltalende. Jeg kørte forbi Mequinenza en af dagene for at se området. Her var der knald på. For det første har rigtig mange guidefirmaet slået sig ned her(størsteparten er engelske – de lokaler gider det ikke), hvilke selvfølgelig hænger sammen med den store efterspørgsel på at opleve det gode fiskeri. Man skal dog huske at floden er stor så selvfølgelig er der områder omkring Mequinenza, hvor der mulighed for at finde gode spots uden at man står skulder ved skulder og fisker.

Det var alt for dette fiskeeventyr – håber der kommer flere i løbet af sommeren.