Fangstrapporter

Årets fjerde rokkedyst stod i aborrens tegn på Esrum sø. Mads (brormand) og jeg var de første af rokkerne som nåede havnen i Sørup. Vi havde på turen derop valgt at lave et pitstop i Vestvolden. Desværre havde den lokale Brian smidt sin udborede knallert lige der hvor mit kastenet røg hen. Så efter en del tovtrækkeri tabte jeg kampen til knallerten uden net (og skaller).

Da vi ankom til havnen i Sørup kunne vi konstatere at vandet stank afskyeligt. Måske pga overløb efter de store mængder regn. Pga den dårlige stank i havnen "kastede" vi hurtig vores gear i båden og sejlede nord på. Første stop blev ved Løjtnanten. Her viste sig hurtig store stimer af fisk på ekkolodet og meget hurtig fik vi de første små aborre i båden. Efter 20-30 minutter havde de små sortstribede tyndede godt ud i ormebeholdningen så jeg skiftede taktik og satte en af de små aborre på krogen som agn. Det satte en stopper for huggene (der kom nemlig ikke flere på den stang)

Heldigvis begyndte vi at få gang i jig-fiskeriet og der kom flere fisk i båden dog ingen af nævneværdig størrelse. Omkring ved 9 tiden var de fleste Rokkere kommet ud på søen. Peter og Vinding sejlede sammen og forsøgte sig på Tevandet - her lykkes det bl.a. Peter at nappe en ny pr. og klubrekord i Brasen på hele 2.9 kg. Johnny og Jan forsøgte sig lidt nord på Kongebroen og Wolff og Boysen kom forbi os og fiskede. Mads præsterede i denne periode at lokke en fin lille gråskalle til at hugge på hans jig (så den blev til agn-skalle)

Ud på formiddagen var vi 3 både som fiskede området omkring Løjtnanten. Ingen fik nogen større aborre så Mads og jeg tog videre nord på i håb om at komme i kontakt med nogle af søens "giganter". Det viste jeg at være en god ide for lidt tilfældigt havnende vi i en rigtig god stime, hvor vi i ekspres fart kunne hive fisk på fisk i båden. Det resulterede heldigvis i en fisk over de 500 g i stedet for standard størrelsen på de 200 g.

Efter frokost begyndt nogle store regnbyger at trække ind over søen og vores gode fiskeri stoppede. Resten af turen var ikke noget at skrive om. Peter og Vinding fik en del småfisk mens vi andre stortset ikke fangede nogle fisk den sidste time. Fahlgren diskede dog op med et par små gedder nær Tevandet.

Slutresultatet blev meget beskeden så måske skal vi næste finde en ny sø til vores årlige aborredyst