Fangstrapporter

Denne tidlige juni måned skulle vise sig at blive lidt ekstra særlig. Jeg ankom til søen i mens den flotteste solopgang var i gang. Ingen vind dog meget lunt.

Jeg tog kort en mindre rundering langs søbredden i håb at se nogle bobler fra suderne. Desværre havde jeg ikke det store held med at lokalisere noget så jeg valgte at satse på et mindre område, hvor jeg tidligere har fanget en del suder i den pågældende sø.

Ganske kort tid efter var der aktivitet på pladsen – gode solide bobleskyer indikerede at der var suder på pladsen.

Meget opmærksom men hurtigt blev tacklet optimeret til den rigtige flåddybde og så sendt mod ”skyerne”. Desværre var der ingen umiddelbar reaktion på agnen så lidt utålmodigt blev der kastet på ny i håb at fiskene skulle få færden af agnen. Midt i fortvivlelsen over at fisken(e) ikke ville gå til bidet begynder en mindre boblesky at danne sig på overfladen ganske tæt på mit tackel. Langsomt men sikkert nærmer ”skyen” sig krogagnen og i et magisk øjeblik går flådet under og min gamle hæderkronede Tench Float spændes til bristepunktet. Fisken tager et solidt udløb så den tynde 0,18 line synger i øjerne. 30 meter ude får jeg vendt fisken men jeg ser intet til fisken de første 5 min. da den holder sig behørig afstand. Den tunge og solide modstand gør at jeg er klar over at det må være i fisk i den store kaliber. Resten af fighten forløber heldigvis efter bogen (dog en smule nervepirrende) og jeg kan efterfølgende lande en meget tyk og kompakt fisk. Jeg var ikke det mindste i tvivl om at fisken måtte være nær de magiske 4 kg og dermed en ny pr. Vejeposen blev hurtig gjort våd og Salter vægten indstillet derefter. Fjederen på 5 kg vægten trækkes i bund men langsomt trækker fjederen sig sammen og stiller sig på hele 4,1 kg. Det var næsten for godt til at være sandt så jeg kontrolvejede fisken med en anden vægt for at være hel sikker.

Efter et par telefonopkald lykkes til mig at overtale brormand til at rykke ud så vi kunne tage nogle gode billeder af den smukke fisk. Fisken blev herefter forsigtigt sat tilbage i sit rette element og forhåbentligt kan være med at sikre suderbestanden de næste generationer.