Fangstrapporter

Igen i år lykkes det mig at få arrangeret en tur til den spanske flod - Ebro. Men modsat de tidligere år var det uden resten af familien. Til gengæld var min fætter og Mads med på eventyret.

Op til turen havde jeg brugt en del tid på at finde spændende pladser, men på trods af de gode forberedelser kom vi alligevel ud for en del fiskemæssige udfordringer. Vandstand var inden turen nede på 30 % af normalvandstand så en del områder var tørlagte. Det gav selvfølgelig nye arbejdsbetingelser.

Vi landede i lufthavnen i Barcelona fredag aften. Et massivt regnvejr var over det østlige Spanien og mens vi kørte mod floden snakkede vi om hvilken positiv effekt de store regnmængder måtte have på fiskeriet. Fremme ved vores bed & breakfast sted mødte vi værtsparret og to friske engelske gutter som havde fisket i floden den foregående uge. Efter et par pints gik fiskesnakken lystigt selvom fiskeriet pga. vandstanden ikke var imponerende. Sølle fire maller havde de gået på land i løbet af ugen - og vi grinede lidt af det sløje resultatet.

Lørdag morgen drog vi videre mod "upper lake" i en godt læsset bil med mad og drikke, fiskegrej og 50 kg pellets.

Først sidst på eftermiddagen var vi fremme ved et af de udsete lokaliteter. Desværre var der er en del andre fiskere så vi måtte tage til takke med en plads hvor der på begge sider af floddeltaet var store træer. Disse gav os visse udfordringer de følgende to dage.

Allerede efter en times fiskeri fik jeg turens første hug. Hurtig fik jeg presset fisken fri af de sværeste rødder og træer, men alligevel springer hovedlinen i et ordentlig knald. Linen havde åbenbart haft et svagt punkt som desværre kom til udtryk da grejet blev presset. En smule skuffet gik vi i seng for natten, men dog med god tro på tingene. Lidt før midnat tikkede baitrunneren på min Biomaster lystigt derud af og herefter startede en lang lang fight. Efter 20 min fight var der status quo, fisken stod ude i midten af floden men begyndte herefter at trække nedstrøms med strømmen. Dette medførte at Anders (som galejslave) og jeg måtte hoppe i vores mikropiske gummibåd for at undgå at fisken gik ind i en af de oversvømmede træer. På akrobatisk vis fik vi kæmpede os forbi træerne og kunne herefter for alvor tage kampen op med fisken som vi endnu ikke havde set. Ude midt i floden kunne jeg lægge maksimal pres på fisken og få minutter efter vi var hoppet i båden så jeg for første gang fisken - en solid malle dog uden at virke kæmpe stor. 10 min senere, efter en intens fight, lykkes det os i fællesskab at få den udtrættet fisk i vores "lille" 42 tommer karpenet. Herefter sejlede vi hurtig mod bredden, hvor vi fandt målebånd, en stor presenning og kameraet frem. Vi blev noget overrasket da vi for alvor har mulighed for at tage kæmpen i åsyn. Mallen var gigantisk fed og langt over de 2 m lang. Jeg forsøgte at bære hoved for at tage nogen gode billeder af dyret, men det var umuligt - fisken var for tung. Det lykkes Mads, som den eneste, at løfte hovedet i små 2 sek. Vi forsøgte på bedste vis at tage nogen billeder af den store fisk selvom den store vægt og længde gav visse problemer i den mørke oktober nat. Da vi ikke havde nogen vægt eller vejepose til så store dimensioner kan man kun estimere vægten. Men fisken har højst sandsynligt vejet et godt stykke over de 90 kg - altså over de magiske 200 ibs. Resten af natten pumpede adrenalinen rundt i kroppen så det var begrænset hvor meget jeg fik sovet.

Om morgen vågnede vi op til kaos. I løbet af natten var vandstanden i floden steget 2-3 meter og strømmen var tiltaget. Alle vores tackler var taget af strømmen så vores 5 oz bly var ikke nok længere. Gode råd var dyrere - vi havde ikke større bly med. Vi forsøgte på bedste vis at løse strømproblemerne bl.a. med 1 kg sten som lod dog uden at finde en fornuftigt løsning. Det gav en del frustration i lejren da fiskene var i området. Desværre blev vi i området et døgn mere, hvilke desværre ikke gav nogen fisk da vi aldrig kom til at fiske optimalt da strømmen konstant ødelagde fiskeriet.

I det første morgenlys mandag morgen fik vi os lidt af et chok. Vandstanden i floden var steget yderligere 4 m i løbet af natten. Det medførte en endnu stærkere strøm og floden var nu lige nedenfor vores lejr. Vi havde aldrig i vores vildeste fantasi forestillet så store vandstigninger så vi måtte desværre konstatere at et af vores fangstnet var taget med at strømmen da det lå et par meter fra flodmundingen aften før.

De følgende to døgn brugte vi på at handle nyt grej (større bly) og finde en ny plads længere nedstrøms. Fiskeriet kom aldrig til at køre så efter at have spildt 2½ døgn fandt vi en fantastisk plads tæt på Riba. Her var vandstigninger og strøm intet problem. Til gengæld var der et kæmpe areal at fiske på og vi havde ingen ide om hvordan vi skulle gribe det an.

Heldigvis havde vi heldet med os. I løbet af de kommende døgn fangede vi 3 karper og en enkelt malle samt mister et par maller som vi på ingen måde kunne holde med vores "lette" karpegrej. Desuden mister vi et par karpe pga krogholdet. Så da vi fredag morgen kan gøre status over vores tur er vi lidt bitter over at have "spildt" små 3 døgn i upper lake. Heldigvis kunne vi alle rejse hjem med nogen pæne fisk på samvittigheden, men det blev aldrig det drømmefiskeri vi havde håbet på. Til gengæld har vi høstet rigtig mange gode erfaringer til en evt. ny tur.