Mede/karpefiskeriets spæde begyndelse

Der var fuldt pres på stangen. Linen begyndt at synge sin karakteristiske lyd. Hvad der end var for enden af linen, så rokkede det sig ikke ret meget. Jeg var med garanti sikker på, at der fisk på i den anden ende, for lidt efter lidt begyndt linen at dreje i forskellige retninger.

Det var helt vindstille, og på trods af sommerens varme vejr var vandet stadig utrolig klart, så man kunne tydeligt se et godt stykke ud i vandet.
Langsomt fik jeg presset den store fisk længere ind - krogen sad perfekt i undermunden på fisken - det var bestemt en af de største fisk jeg havde set. Endelig var denne "kæmpe" blevet træt og lå nærmest detroniseret i overfladen. På intermistisk vis lykkes det mig at få kæmpen op på broen. En stor gyldenbrun Brasen. Broen var helt indfedtet i fiskens beskyttende slim - jeg skyndte mig at få vejet fisken - 2,5 kg, hvorefter den blev sat tilbage til sit rette element.
Resten af morgenen forløb med yderligere 3 fisk på land med 3,25 kg på toppen - en super dag.

Medefiskeriets spæde start tilbage i børneårene i midtfirserne sammen med min far i nogle af Ganløses mange moser. Her fangede vi ofte småskaller på de gode gammeldags rød-hvide styropor flåd med en enkeltkrog med lidt melklister for enden. Det virkede stort set hver gang, dog uden at der kom større fisk på land.
Efterhånden som årene gik og interessen for fiskeri generelt tiltog, fandt jeg lidt litteratur om emnet. En af de første bøger som virkelig fangede mig som læser var Jens Plough Hansens bog "Medefisker".

I af en de mange sommerferier skulle jeg tilbringe et par uger i Jylland med min forældre. Umiddelbart ikke det fedeste når man er 12-13 år og hellere vil Middelhavet for at bade. Heldigvis viste det sig at blive en af de varmeste somre jeg kan huske - så det med at bade blev rig mulighed for.

Så efter mine forældre havde fået overstået deres værste ferietrang til at smule sprut og vin over grænsen, endte vi på en lille campingplads direkte ned til en af de mange søer ved Silkeborg.
Ved lidt af en tilfældighed fandt jeg ud af samme aften, at der var en del lystfiskere på denne campingplads. En smule afsides campingpladsens område var der blevet tilbygget en mindre bro - som viste sig at være en bro kun for lystfiskere. Her fandt jeg den første aften 3 hollændere sidde med deres "hi-tech" gear og nærmest skovlede brasen ind. Alle havde tynde medestænger med en meget fint følende top uden i enden (en quivertip). Selve tacklet bestod af et mindre glidebly, en feeder med lidt brød i til at lokke fiskene til og så enten nogle maddiker/orm eller lidt brød på krogen.

Efter af betragtet dem i en times tid ,skyndte jeg mig "hjem" til mine forældre og fortalte om det spændende fiskeri. Min far havde heldigvis, uden jeg var klar over det, taget min fiskestang med. Den blev rigget til med et solidt "skrubbeforfang" - det var det eneste jeg havde.
Det viste sig at campingpladsens lille kiosk solgte orm til de mange medefiskere så jeg var lyn hurtig oppe forbi og købe en gang kompostorm.

Tidlig næste morgen gik jeg forsigtig ud på broen. Her kunne man i det klare vand betragte en gigant stime af flotte brasner. Efterhånden som jeg kom længere ud på broen blev fiskene mere usikre og søgte længere ud. Men ikke længere ud en jeg en gang imellem så dem komme tilbage.

Jeg monterede hurtig ormene på de aflange kroge og kastede ud. Lige så forsigtigt strammede jeg linen op så min 8´stang stod i en tilpas vinkel til at kunne registrere evt. hug (det havde jeg set mændene fra aftenen før gøre).
Der skulle ikke gå lang tid før ganske må vibrationer forplantet sig i stangspidsen. Jeg forsøgte et par gange at give modhug men uden at der blev kroget noget. Ormene forsvandt hurtig idet det lykkes for fiskene "at pille" ormene af uden af jeg kunne kroge dem.
Men lige som jeg var ved at give op, lykkedes det.

Gennem den morgen og i løbet af den uge vi var ved søen, fik jeg omkring 10 brasener alle fisk omkring de 2 kilo - for mig fantastisk fiskeri. Det viste sig at de hollændere som jeg havde set fiske, stort set hver eneste sommer kom på netop denne campingplads, for at fiske brasen.
De synes fiskeriet var helt eminent - væsentlig bedre end de kendte til hjemmefra.